123abc-skolen & Depotet
online undervisning for skoler og private

Medlems-login  
Log af  

  ::: Første side  ::: Indhold  ::: Bøger fra Baskerville  ::: Nyheder  ::: Mail  ::: Spørgsmål og Hjælp  ::: 
Dansk Engelsk Matematik Naturfag   Bliv Medlem Forlaget
:::
Gode råd er ikke altid dyre.

Baskerville Forlag
Langdraget 136
3250 Gilleleje
48 30 22 80
- mail her -
Forældre-vejledning
Ny på Depotet? Læs først her!

Forældrevejledning
af Jørgen Brenting

Mange forældre vil gerne hjælpe deres børn med skolearbejdet.

Da vi på Baskerville Forlag udviklede ideen til 123abc-skolen og Depotet, havde vi både skolerne og forældrene i tankerne. Vi ville skabe et sted, der var lige anvendeligt for skole og hjem og hvor begge parter kunne finde hjælp til det, som hele projektet drejer sig om: undervisning på en rar og interessant måde.

Lærerne har naturligvis erfaring i, hvordan man underviser på en god måde, så målet bliver nået uden at elevernes interesse for at lære går tabt i processen.

Forældre står ofte mere usikre overfor, hvordan de bedst hjælper deres børn med skolearbejdet. De vil nødig gøre mere skade end gavn.

Man kan meget groft opdele eleverne i 3 grupper, når det drejer sig om lektiehjælp:

  • De som klarer sig godt og som hverken har brug for, eller lyst til, mere eller mindre skolearbejde.
  • De som klarer sig godt, men gerne vil have mere at arbejde med.
  • De som, i et eller flere fag, har brug for hjælp for at gøre fremskridt.

Jeg har selv 17 års erfaring som lærer (12 + 5 år med 17 års mellemrum) og 31 års erfaring med tilrettelæggelse af undervisningsmateriale, og jeg møder tit forældre, som gør et stort og godt arbejde med at hjælpe deres børn med skolearbejdet. Det glæder altid en gammel lærer at høre. Det er en stor hjælp i det daglige arbejde med børn at vide, at de har opbakning hjemme. De fleste forældre er langt bedre lærere, end de ofte selv tror. Men jævnligt er der alligevel nogen, som har svært ved at gøre det så godt, som de gerne vil. Og det er ofte de samme ting, de strander på.

Hvis hjælp er nødvendig, er der nogle ting, man bør overveje, inden man går i gang.

Hvis du er tilfreds med skolen: Gør dit barn den tjeneste at fortælle ham eller hende, hvor glad du er for skolen. Skolen er en stor del af dit barns liv. Det er rart og stimulerende at få at vide, at man er med i noget godt.

Hvis du ikke er tilfreds med skolen: Lige gyldigt, hvad du synes om dit barns skole, så lad være med at tale grimt om den, mens dit barn hører det. Du kan nemlig næsten ikke gøre noget værre for dit barns indlæring, end at rakke ned på skolen eller enkelte lærere, mens barnet er til stede. Din (måske helt berettigede) vrede eller ærgrelse går ud over dit eget barn, hvis barnet får en fornemmelse at, at du ikke bryder dig om det sted, hvor barnet skal være det meste af dagen. Hvis du har grund til at være utilfreds, så luft din utilfredshed på skolen eller i det mindste, når barnet er uden for hørevidde. For dit barns skyld.

Det faglige: Du er måske selv elendig til matematik eller du taler ikke så godt engelsk og slet ikke fransk. Her er det vanskeligt at gøre ret meget, men noget kan du alligevel godt gøre for dit barn. Du kan lytte og vise interesse (men ikke så meget interesse, at det får karakter af forhør under aftensmaden). Børn kan godt lide, at forældre viser, at barnets arbejde også betyder noget. Bed om at måtte kikke lidt med. Ja, det er rigtigt: Spørg om lov. Lad være med at beordre dit barn til at vise sit skolearbejde frem, så har du allerede tabt det halve slag. Stil et interesseret spørgsmål eller to og vis, at du godt ved, at dit barn gør det så godt som muligt efter omstændighederne.

Forældrenes hastværk: Nu skal ungen knagme se at komme lige med og helst foran de andre i klassen, og det skal være nu! (Måske har du også selv lidt dårlig samvittighed der gnaver, fordi du ikke selv har gjort noget ved det før nu.) Vi starter nu! Smøg ærmerne op! Hvad er det så, du har for? Ret dig op! osv, osv. Du gør det virkelig i den bedste mening. Men ingen kan lære noget på de betingelser. Tænk på, hvordan du selv ville have det i samme situation. At lære noget er som at gennemføre et langt løb. Det kan ikke nytte noget, man lægger ud med at spurte, så har man allerede tabt fra starten. Man skal have tålmodighed og finde en god rytme, som kroppen kan holde til. Og så skal man blive ved, og ved, og ved.

Tiden: Her er noget helt afgørende. 15-20 minutter hver eller hver anden dag i så lang tid, det er nødvendigt er langt, langt mere effektivt end lange, tunge timer efter en lang dag i skolen og SFO. Hvis du holder af, så hold op og hold ud! Respekter, at dit barn ikke kan rumme det hele på een gang. Der er også en dag i morgen, men husk at bruge den. Og når der så ikke er brug for din hjælp mere, så træk dig tilbage. Så har dit barn vundet en vigtig sejr over sig selv (med din hjælp).

Selvkontrol: Lad være med at skælde ud. Ja, selvfølgelig, siger du. Men det kan altså nogen gange være svært at beherske sig, når tingene pludselig, og ofte helt uventet, går skævt. Hvis du føler, at I begge to er ved at miste kontrollen, så afslut stille og roligt hjælpen for den dag - men gør det på en måde, som ikke ødelægger muligheden for at fortsætte i morgen.

Begrænsninger: Accepter, at dit barn har begrænsninger - enten på grund af alder eller evner eller begge dele. Grænserne kan godt ligge meget langt ude, men de er der et eller andet sted, og det betaler sig at respektere dem. Alle forsøg på at tvinge lærdom i nogen, er dømt til at mislykkes, det viser al erfaring. Enten mislykkes det på stedet, eller også giver det bagslag senere.

Fridage: Pauser er vigtige for alle ind imellem. Lad være med at skemalægge dem. Hold dem efter behov, men pas på behovet ikke bliver for stort.

Hold op igen: Hold op, når der ikke mere er brug for din hjælp. Slet og ret. Glæd dig over, at du kan undværes.

Det var da nogle værre bløde og vattede råd, vil nogen måske sige. Nej, det var det ikke, for du skal holde ud, og du skal stille krav på en stille, vedholdende måde. År efter år. At stille urimelige krav, er tåbeligt ud fra enhver betragtning, men at stille rimelige krav er et udtryk for tillid og tiltro. Du skal stille rimelige krav. Du skal vise, at du tror på dit barn, og det er faktisk det aller vigtigste. Børn elsker at lære, vi andre skal bare hjælpe lidt til i baggrunden.

Ekstra materiale:

Selve det at fremskaffe materiale kan være vanskeligt. Af mange grunde ligger boghandlerne ikke inde med et udvalg af lærebøger. Til hverdag foregår de fleste skolers indkøb direkte hos forlagene. Der findes ganske vist store materiale-samlinger på Amtscentre og Pædagogiske centraler rundt om i landet, men de reklamerer sjældent for sig selv og ligger i de fleste tilfælde langt væk. Det kan altså hurtigt blive svært for forældre overhovedet at finde ud af, hvad der findes af muligheder.

Mange forældre søger råd på skolen og beder måske om ekstra materiale, som de kan bruge hjemme. Råd og vejledning giver de fleste lærere hellere end gerne. Det er værre med materialerne. Skolerne har siden 1980 brugt så få penge til bøger, at de fleste tror det er løgn, når de hører det. Danmark har godt nok verdens dyreste skolesystem, men pengene går ikke til materialer.

Her kommer 123abc-skolen og Depotet ind. Der er allerede en del materiale, som enten er helt gratis eller som kan fås for et beskedent beløb. Mere materiale er på vej, så hvis man tegner sig for 1 års medlemskab, så vil man få ganske meget for pengene, inden året er gået.

Med venlig hilsen og god fornøjelse med arbejdet,
Jørgen Brenting
forlægger
Baskerville Forlag

::: online undervisning fra Baskerville Forlag
Skriv til os her. | Copyright (c) Baskerville Forlag